Halabarda, to dzieło deviańskiego arcymistrza płatnerstwa, którego tożsamość jest nieznana. Broń została stworzona specjalnie dla czarnoksiężnika Feana Tinuviela. Ten legendarny przedmiot może posłużyć każdemu o mrocznej duszy, lecz tylko wybrani odkryją jego ukryte moce.
Z racji znacznej wagi, halabarda wymaga od użytkownika Budowy Ciała (BC) na poziomie 7 lub wyższym. Jako artefakt o mrocznym rodowodzie, nie może być używany przez postacie z Empatią (EMP) przekraczającą 4. Postać z wyższą EMP, która weźmie broń w dłoń, zostanie uznana za intruza i otrzyma 1 punkt obrażeń za każdą rundę kontaktu.
Podstawową funkcją halabardy jest zadawanie ran. W rękach czarodzieja ujawnia się jej prawdziwy potencjał: każda zadana rana leczy czarowni(cę)ka o wartość równą zadanych obrażeń, lecz tylko do pełnej Wytrzymałości (WT) postaci. Jeśli bronią włada deva, może ona w ten sposób zaspokoić swój głód krwi. Za tą właściwość odpowiada rubin wciąż pozostający w halabardzie.
Funkcje halabardy można rozszerzyć, dodając “krwawe rubiny” oraz “diament duszy”. Maksymalna liczba kamieni zależy od umiejętności czarowni(cy)ka. Każdy kolejny kamień utrudnia to zadania: pierwszy kamień ST 6, drugi ST 10, trzeci ST 15, czwarty ST 21. Ponadto czarowni(ca)k musi posiadać swoją umiejętność profesjonalną na poziome 7+ by móc spróbować podjąć się tego zadania.
Owalny rubin w szpagatowej otulinie – pozwala zgromadzić 10 WT ponad maksymalną wartość czarowni(cy)ka. Dzięki zaklętej przeciwwadze zwiększa trafienie broni o 1.
Kulisty rubin na łańcuchowej uwięzi – wykonanej z żelaza umożliwia zgromadzenie 6 WT ponad maksymalną wartość czarowni(cy)ka. Owinięcie łańcucha wokół drzewca i przedramienia postaci trzymającej broń uniemożliwia jej wytrącenie za pomocą przewagi rozbrojenia lub utraty broni w wyniku rzutu krytycznego w walce bezpośredniej. Efekt ten jest aktywny tylko, gdy rubin znajduje się na końcu łańcucha.
Trapezoidalny rubin na szpagatowym sznurze – utrudnia o 3 trafienie czarowni(cy)ka każdemu przeciwnikowi znajdującemu się w zasięgu halabardy (2 pola na mapie taktycznej).
Diament na szpagatowym sznurze – zadaje obrażenia istotom eterycznym, a odebrane im WT odnawia Punkty Magii (PM) czarowni(cy)ka aż do ich maksymalnego stanu. Jednak uprzednio w diamencie trzeba umieścić duszę istoty rozumnej zaklęciem „Duszołap”.
Kamień o gładkich brzegach, nieznanego pochodzenia. Jego przeznaczenie wymyka się poznaniu. Jaką właściwość zapewnia halabardzie? A może to tylko zwyczajna ozdoba?
Zdobycie tej informacji nie jest sprawą łatwą. Ostatnie wzmianki rzekomego, naocznego świadka pochodzą sprzed Kataklizmu. Te fragmenty informacji datowane na 700 lat wstecz pozwalają wysnuć wniosek, że broń została pochowana razem z jej właścicielem Tinuvielem. Jego grobowiec znajduje się gdzieś na zachód od Aukko – miasta Ukrytego Ludu, wśród nieprzebranej dziczy Zielonych Mokradeł.
Lokację z miejscem pochówku Feana Tinuviela znajdziesz w Zatopiony cmentarz na Zielonych Mokradłach.