Jak wprowadzać dylematy moralne do fabuły gier fabularnych?

Odkryj magię trudnych decyzji! Eksploruj dylematy moralne i twórz niezapomniane fabuły podczas własnych sesji RPG.

1.

Rozwijaj wątki postaci

Zanurz graczy i graczki w tajemnicach skrywanych przez ich postacie. Wprowadzaj dylematy moralne z przeszłości bohaterów i bohaterek, które wpłyną na ich przyszłe motywacje.

Przykład: po odkryciu prawdziwej natury postaci jednej z graczek pozostali członkowie drużyny mogą się poczuć zagrożeni

2.

Wprowadzaj nieoczekiwane konsekwencje

Niech działania mają skutki. Spraw, aby decyzje graczy i graczek rzeczywiście wpływały na świat gry.

Przykład: sojusz graczy i graczek z jednym stronnictwem, uczyni z nich wrogów innego

3.

Odmień oczywistości

Stawiaj graczy i graczki w nietypowych sytuacjach, gdzie dobre wybory prowadzą do trudnych konsekwencji.

Przykład: zabicie złej wiedźmy odetnie bohaterów i bohaterki, ale także lokalną społeczność od jedynego w okolicy źródła magicznych eliksirów…

4.

Dylematy w drużynie

Konflikty wewnątrz grupy dodają głębi fabule. Postaw bohaterów i bohaterki w sytuacjach, gdzie przewaga jednego oznacza utrudnienie dla innych.

Przykład: przeklęty przedmiot magiczny daje moc graczowi lub graczce kosztem pozostałych postaci z drużyny

5.

Wartości społeczne i kulturowe

Twórz dylematy wynikające z różnic kulturowych, generując konflikty moralne między postaciami.

Przykład: kapłan Jedynego nie toleruje w swym otoczeniu czarodziejów i czarodziejek, ale są oni niezwykle skuteczni w walce z Ferytami, którzy zagrażają całej ludzkości

6.

Podważaj przekonania postaci

Postaw bohaterów graczy i bohaterki graczek przed wyborami, które zakwestionują ich dotychczasowe przekonania.

Przykład: postaw przed wyborem uratowania życia jednej istotnej dla nich i fabuły postaci a grupą niewinnych osób

7.

Brak decyzji to także decyzja

Niech brak działania ze strony graczek i graczy również ma konsekwencje. Bo bierne obserwowanie wydarzeń, to także decyzja.

Przykład: postaci graczy i graczek nie angażują się w główny wątek kampanii, a tylko biernie płyną w nurcie wydarzeń przy okazji realizując swoje osobiste cele, co prowadzi do tego, że w finale są kompletnie zaskoczeni motywacjami i możliwościami przeciwnika

8.

Zachowaj realizm

Unikaj skrajności moralnych, tworząc sytuacje pełne subtelnych niuansów.

Przykład: twórz postaci niezależne, które mają własne motywacje, co sprawi, że graczom i graczkom trudno będzie podzielić na dobrych i złych…

9.

Daj wolność wyboru

Zadbaj o to, aby gracze i graczki mieli wpływ na tworzenie dylematów, oferując swobodę w podejmowaniu decyzji.

Przykład: zabicie rannego smoka dostarczy czarodziejowi cennych komponentów magicznych, a uratowanie mu życia zaskarbi jego wdzięczność

10.

Spraw by dylematy były istotne

Zadbaj o to, żeby moralne dylematy miały rzeczywisty wpływ na fabułę i emocje graczy.

Przykład: w trakcie kampanii postaw na drodze bohaterów graczy i bohaterek graczy postaci niezależne, a następnie w jej finale zdecyduj ilu z nich opowie się po stronie drużyny w oparciu o to jak ich wcześniej potraktowali…

* * *

A jak Ty wprowadzasz dylematy moralne do swoich sesji RPG? Napisz w komentarzu.

Najbardziej inspirujący spośród biuletynów dla Mistrzów i Mistrzyń Gry„.

Biuletyn „Czwartkowe inspiracje” jest jednym z najpopularniejszych, polskojęzycznych biuletynów poświęconych grom fabularnym.

W każdy czwartek najnowsze wydanie jest wysyłane do setek osób.

Każda wiadomość zawiera pomoc dla Mistrzyń i Mistrzów Gry, a także odnośniki do inspirujących treści.

O autorze

Cześć, mam na imię Paweł i od 1991 gram w gry fabularne. Zwykle wcielam się w rolę Mistrza Gry, bo od początku mojej przygody z grami fabularnymi właśnie rola kreatora świata była dla mnie najbardziej pociągająca. Więcej o mnie dowiesz się z genezy powstania gry.

Dodaj komentarz

GDPR

    Używamy plików  cookies w celu zapewnienia jak najlepszego doświadczenia zakupowego. Zobacz nasza politykę prywatności.